Het neon atelier

Lichtkunst met een vleugje nostalgie

 

Authentiek, origineel, bijzonder, creatief, sfeer- en stijlvol. Allemaal woorden die
passen bij het effect van neon. Met een opvallend neon sign verrijk je op unieke wijze de beleving van je merk!

 

Vraag vrijblijvend een offerte aan voor een nieuw neon project. 

De mogelijkheden met neon:

Neon logo’s

Neon komt zowel binnen als buiten goed tot zijn recht. Een neon logo draagt direct bij aan een verbeterde merkbeleving!

Kunst & interieur

Neon leent zich perfect voor het creëren van originele, creatieve – zelfs kunstzinnige – objecten en producten.

Exterieur

Voor bedrijven op een rauwe, industriële plek, kan neon een prachtige toevoeging zijn die de omgeving accentueert en versterkt.

Quotes

Combineer neon met een inspirerende quote en creëer een impactvolle eyecatcher met een betekenisvolle boodschap.

De kracht van neon

Het karakter van écht glas.

De uitstraling van een authentiek neonsign is niet te evenaren. De combinatie van handgebogen glas met verschillende lichtkleuren zorgt voor een unieke ambiance. Neon was één van de eerste lichtreclame technieken en was decennia lang dé manier om klanten aan te trekken. Tegenwoordig is de economische noodzaak wat afgenomen en bevindt neon zich in een nichemarkt, het heeft een eigen kunstzinnige status gekregen. Daarmee is neon uitermate geschikt als stijlvolle toevoeging aan jouw interieur.

NEON, EEN VERMAARD AMBACHT

Het aantal vakmensen dat vanuit een eigen werkplaats lichtreclame in neon kan maken is zeer schaars in Nederland. 3TAC beschikt over een eigen glasblazerij waar dit oude ambacht nog elke dag wordt beoefend. Hier zijn we erg trots op. We creëren letterlijk kunst wanneer onze vakmannen met een creatief idee aan de slag mogen.

Heb jij een kale muur die gewoonweg schreeuwt om een handgemaakte neon installatie?

Van creatief idee naar knallend ontwerp

onze aanpak

Neon is uitermate geschikt om op een creatieve en kunstzinnige manier eruit te springen. Omdat alle denkbare vormen met de hand op maat gemaakt kunnen worden ontstaat er altijd een nieuw en verrassend beeld. Van ontwikkeling en ontwerp tot productie en installatie; met ons vaste team van ambachtelijke experts realiseren we ieder project in eigen huis, onder één dak.

1. VERTEL ONS je WENSEN OF STUUR ONS jouW ONTWERP

Of je nu al precies weet wat je wilt, of nog wat inspiratie nodig hebt, onze ontwerpafdeling denkt graag met je mee en kan overal in adviseren (ook in de keuze tussen glas-neon en LED neon).

2. OFFERTE EN ADVIES

Op basis van jouw wensen, komen we bij je terug met een eerste prijsindicatie en zetten alle mogelijkheden, tips en advies voor je op een rijtje.

3. ONTWERP & PRODUCTIE

Na akkoord gaan we aan de slag! We bespreken samen de details, brainstormen en optimaliseren jouw design tot in de puntjes. Als alles is uitgetekend, gaan we direct door met de productie in onze werkplaats of glasblazerij. Wij halen altijd onze deadline!

4. installatie

Je project is klaar voor installatie. Deze installatie vindt in overleg plaats op locatie, door onze eigen vakmannen met jarenlange ervaring, training en certificaten.

Floor Timmers

Commercieel manager 3TAC

Hoe kunnen wij je helpen om jouw merk beter zichtbaar maken? Laten we samen de mogelijkheden bespreken!

Bel 0412 628862 of stuur me een mailtje via floor.timmers@3tac.nl

 

Originele neon of neon look?

Verschil tussen LED en originele glazen neon 

 

Wil je wél de sfeer van neon, maar is neon niet echt geschikt? Kies dan voor neonlook. Deze LED-variant is gemaakt van kunststof en daardoor een stuk minder kwetsbaar. Klinkt dit interessant? Neem dan contact op en vertel ons je wensen. Samen kijken we naar de beste oplossing voor jouw locatie.

SAMENWERKEN? 

Ben je op zoek naar een partner die jouw verhaal kan uitwerken naar een origineel lichtkunstwerk? Daar worden we bij 3TAC ontzettend blij van! Wat je visie ook is, we gaan er graag mee aan de slag. Hierbij kunnen we de knop zo ver opendraaien als je
wilt. We kunnen uitvoeren, maar denken ook op conceptueel vlak vaak mee met onze opdrachtgevers!

Veelgestelde vragen

IS NEON VERLICHTING KWETSBAAR?

Neon letters worden gemaakt van glas en dat is kwetsbaar. Maar we zorgen altijd voor een gedegen advies. Wanneer er voor neon gekozen wordt dan doen we dat omdat het kan: veilig en zonder risico’s. Iedere lichtbron vraagt om een veilige en zorgvuldige plaatsing, en daarin hebben we jarenlange ervaring.

VRAAGT NEON VERLICHTING VEEL ONDERHOUD?

3TAC levert dermate hoge kwaliteit dat onze neon installaties nauwelijks onderhoud vragen. 3TAC wordt vaak ingeschakeld bij knipperende, slechte toepassingen. Wij doen het niet of we doen het uitmuntend.

WAARVOOR KAN NEON (LICHTRECLAME) GEBRUIKT WORDEN?

Neon kent vele toepassingen. Waar neon vroeger gebruikt werd als interne lichtbron, is het tegenwoordig vooral een kunstobject. Als je echt iets bijzonders wil, dan zijn onze handgemaakte neonsigns dé oplossing. Het heeft een enorm wauw-effect waarmee je van je logo, quote of beeldmerk een waar kunstwerk maakt.

IS NEON VERLICHTING DUURZAAM?

In tegenstelling tot wat veel wordt gedacht is neon verlichting qua energieverbruik net zo goed en soms wel beter dan LED verlichting. Daarnaast wordt originele neon gemaakt van glas en is daarom volledig recyclebaar.

IS NEON VERLICHTING DUUR?

Zoals bij alle vormen van reclame geldt de vraag: wat is het rendement van deze vorm van lichtreclame? Die is bij neon top. Door de vele mogelijkheden voor ontwerpers, de lange levensduur en de unieke uitstraling haal je echt iets unieks in huis met een buitengewoon groot effect.

HOE ZIET EEN NEONPROJECT ERUIT?

We beginnen vanuit een door jou aangedragen idee: misschien heb je al een ontwerp en anders tekenen we dat graag voor je. Om het echt goed te visualiseren vragen we altijd om een foto van waar de installatie moet komen te hangen. Daarmee vangen we twee vliegen in een klap: wij kunnen kijken hoe we een en ander aanvliegen voor wat betreft de montage, en jij krijgt een goed beeld van hoe het eruit moet komen te zien. Hierna stellen we een passende offerte voor je op. Na akkoord ontvang je een glastekening, en indien nodig komt een van onze monteurs bij je langs om de details door te spreken. Daarna gaat onze glasblazer aan de slag. Een heel gaaf proces waarin glazen buizen precies gevormd worden naar jouw ontwerp. Zodra alles af is spreken we een datum af waarop we komen monteren en voor je het weet kun jij genieten van je eigen kunstwerk aan de muur.

De verdieping

We kunnen er uren over vertellen: onze voorliefde voor neonverlichting, in allerlei toepassingen. Maar wat is neonverlichting nou precies, en waar komt het vandaan?
Hiervoor moeten we heel wat jaren terug. Te beginnen in 1898. In dit jaar werd het element ‘neon’ per toeval ontdekt door de scheikundigen William Ramsay en Morris Travers. Zij onderzochten op dat moment de eigenschappen van de nieuw ontdekte gassen: argon en helium. Neon behoort tot de groep ‘edelgassen’ waarvan neon de lichtste in haar soort is.

Neon kent verschillende toepassingen zoals bijvoorbeeld warmtetransportmedium in koelinstallaties. Maar de Franse ingenieur en uitvinder Georges Claude was, geïnspireerd op ‘de lamp van Moore’ de eerste die in 1902 dit gas gebruikte om een glazen buis te vullen waarop elektrische spanning werd aangesloten. Deze combinatie zorgde ervoor dat de buis karakteristiek oranjerood oplichtte. Hiermee was de neonverlichting geboren!

Het duurde nog heel wat jaren voor de ontwikkeling van deze verlichting dusdanig uitvoerbaar en betrouwbaar was, maar Claude vroeg een patent aan en verkocht de eerste, echte neonsigns. In 1923 kocht Packard – Earle C. Anthony Inc. – twee stuks voor maar liefst 24.000 dollar. Dat waren nog eens prijzen! Daar moet wel bij worden verteld dat de twee signs gigantisch waren en, zeker voor die tijd, erg indrukwekkend. Hiermee kreeg neonverlichting ook in Amerika voet aan de grond.

 

 

Hierna stond de ontwikkeling van deze vorm van (reclame)verlichting allesbehalve stil. We kennen natuurlijk allemaal de flitsende beelden van The Strip in Las Vegas: het walhalla van de neonverlichting. Begin jaren ’30 begon dit, ooit kleine woestijnstadje, aan een daverende opbouw. En één gebeurtenis baande de weg voor de glorieuze toekomst van Las Vegas én neon: de bouw van de Hoover Dam. De elektriciteit die deze dam opwekte hielp Las Vegas te transformeren in de toeristische trekpleister die het tegenwoordig is. Het was in die tijd al bewezen dat neonverlichting mensen aantrekt, dus voor Las Vegas was dat dé manier om mensen te lokken. Neonverlichting en Las Vegas vergroeiden met de jaren tot een onlosmakelijke geheel. 

 

 

Jarenlang was neon de primaire verlichtingsbron in de reclamewereld. Maar de techniek staat voor niets en gaandeweg nam LED-verlichting de markt over. Deze vorm van verlichting werd al in 1927 ontdekt, maar gek genoeg bleef deze ontwikkeling decennialang onopgemerkt. Pas in de jaren zestig werd de eerste, werkende LED-lamp ontwikkeld. LED is een relatief goedkope, zuinige en makkelijke te verwerken vorm van verlichting. Bovendien is het haast onbreekbaar. In de huidige, snelle consumptiemaatschappij een ideaal product.

Nu zijn we allemaal blij met LED-verlichting en alle mogelijkheden die dat biedt. Toch kleven er een aantal nadelen aan LED-verlichting. Zo zijn LED’s gevoelig voor warmte en moet er altijd een goed koelsysteem aanwezig zijn. Naast het stukje techniek wordt er in de verwerking van LED’s vaak gebruik gemaakt van kunststof en plastic waardoor de duurzaamheid op langere termijn te bezien valt. LED is niet altijd makkelijk te dimmen en het aller, allerbelangrijkse nadeel:

De échte, originele en authentieke uitstraling van neon krijg je met LED’s niet nagemaakt. Hoe goed je je best ook doet.

En gelukkig zijn wij niet de enigen die dat zien. Tegenwoordig heeft neonverlichting een heuse cultstatus gekregen. Zelfs in Las Vegas, waar ook alles sneller, nieuwer en beter moest, zijn echte eyecatchers (zoals de metershoge cowboy die je verwelkomt wanneer je Las Vegas binnenrijdt ‘Howdy Podner”) nog altijd niet uit het straatbeeld verdwenen. Van neon gaan veel harten sneller kloppen. Het creëert een wauw-gevoel, het hoort thuis in grote metropolen zoals New York, Hong Kong en Amsterdam. Het prikkelt de creativiteit, schept verwachtingen, blikken blijven hangen en het heeft iets verleidends.

We zijn dan ook niet verbaasd dat de meeste aanvragen in de huidige tijd door kunstenaars, architecten en specialisten op het gebied van interieur en design gedaan worden. Zij kijken vaak verder dan functionaliteit en kiezen voor esthetiek en kwaliteit. En zeg nou zelf: hoe gaaf is het om een eigen ontwerp te maken en dat later als neonverlichting terug te zien?

Wij mogen van geluk spreken dat we nog steeds onze eigen, trouwe glasblazers in dienst hebben. Zij maken hun kunststukjes in onze eigen glasblazerij. Een ambacht dat je in deze tijd niet vaak meer ziet, maar wij dolgraag in ere houden. Gek is dat niet: het duurt minstens vijf jaar voor je jezelf een volleerd en kundig glasblazer mag noemen. Het vak leer je alleen door heel veel te kijken, eindeloos te oefenen en vooral: door heel, heel veel fouten te maken. Je moet ontzettend secuur kunnen werken en het glas op de millimeter nauwkeurig kunnen buigen en vormen naar het gewenste ontwerp. Je kunt je voorstellen dat je dus precies moet weten hoe het glas zich gedraagt wanneer je het verhit. Net een tikkie te veel of net een beetje te weinig en je glas springt kapot. Dat heb je natuurlijk niet zomaar onder de knie en het vraagt erg veel geduld en doorzettingsvermogen.

 

Daarnaast moet je dat geduld ook kunnen bewaren wanneer je onder druk moet werken. Een van de grootste krachten van 3TAC is dat geen deadline ons te heftig is.

Dat hebben we niet zomaar zelf verzonnen, het heeft zich zo ontwikkeld. In de jaren negentig was 3TAC de vaste leverancier van Joop van den Ende. Hij ontwikkelde programma’s als “All you need is Love”, “Barend en van Dorp”, “Ron’s Honeymoonquiz”, “Wie ben ik” en nog heel veel programma’s meer. Iedereen die voor 1990 geboren is heeft er weleens naar gekeken. Alle decors werden in die tijd aangekleed met allerhande neonsigns, en jawel: die maakten wij!

 

 

Nu waren daar een aantal dingen best wel bijzonder aan. Joop van den Ende is niet groot geworden door te werken met de Franse slag. Alles moest perfecter dan perfect, en was het dat niet dan werd het afgekeurd en kon het opnieuw. Hiermee is de standaard waarmee 3TAC werkt naar een enorm hoog niveau getild. We zijn niet anders gewend en kunnen wel zeggen dat we door deze manier van werken zijn opgevoed. Daarnaast moest alles snel, sneller, snelst. Je kunt je voorstellen dat decors pas opgebouwd werden vlak voor de (toen nog vaak live) opnames. De neonsigns- en verlichting waren dan het sluitstuk. De tijdspanne waarin we konden werken was dus gigantisch kort. Bovendien: brak er iets (gezien de kwetsbaarheid van het glas niet geheel ondenkbaar) dan moest er per direct een back-up geregeld worden. Ja: óók in het weekend of ’s avonds. Voor onze mannen was niets te veel of te gek. Om problemen en tijdnood voor te zijn maakten we vaak op eigen initiatief een reserve-installatie. Dat doen we tegenwoordig nog. En de grap is: wanneer we een reserve-installatie maken, hebben we hem meestal niet nodig omdat er dan niets breekt.

 

Dit geeft wel aan hoe hoog 3TAC kwaliteit en service in het vaandel heeft staan. En na meer dan dertig jaar ervaring en het produceren van honderden, misschien zelfs wel duizenden neonsigns mogen we ons wel echte neonexperts noemen. Daardoor kunnen we jou met een gerust hart adviseren, voor ons zijn er geen verrassingen meer. Wij bekijken per project en per idee alle mogelijkheden en weten precies wat wel, of wat niet kan. En geloof me: dat laatste komt nauwelijks voor want we zorgen er wel voor dat het kan. Het onmogelijke, mogelijk maken, dat doen we het allerliefst. Of dit nu qua ontwerp of qua levertijd is: wij regelen het wel.

Een recent voorbeeld, waarbij we terug naar onze roots geworpen werden, was het project dat we uitvoerden voor Talpa, in opdracht van John de Mol. Ook geen kleine naam in de televisiewereld. Waar tegenwoordig veel gebruik gemaakt wordt van computeranimaties wilden ze voor het nieuwe, dagelijkse programma van Wilfred Genee, Johan Derksen en René van der Gijp, geen concessies doen aan het beeld en kozen ervoor om gebruik te maken van echte neon. Net als vroeger! Drie signs maar liefst, zodat het VI Vandaag logo vanuit zo’n beetje elke camerapositie te zien is. Geen simpel logo, want de aangeleverde kleuren (oranje en paars) zijn nu niet de meest simpele kleuren om te maken. Piepklein addertje onder het gras: de eerste opnames en (live!) uitzending stond vastgesteld op 10 januari en de opdracht kregen we half december. Het werd dus, in alle opzichten, écht een déjà vu voor onze jongens. Doorwerken tijdens de kerstvakantie dan maar. Maar juist het nostalgische (en soms een beetje melancholische) aspect aan deze opdracht maakte dat iedereen vrolijk fluitend in de werkplaats rondliep en er met man en macht gewerkt werk om dit tot een goed eind te brengen. En het resultaat mag er zijn. Op tien januari jongstleden keken we met het hele team, verwachtingsvol maar met de beentjes omhoog (eindelijk), naar de eerste uitzending en waren we harstikke trots dat we dit toch maar mooi voor elkaar hebben gebokst! Wéér!

 

 

 Zo zijn er talloze voorbeelden en bijzondere projecten uit te lichten. Ik noem een “Alles van waarde is weerloos” uit het gedicht van Lucebert, wat elke Rotterdammer zal herkennen. Het prijkt boven de Blaak en is een gevleugelde uitspraak geworden. Hier gebruikten we neonverlichting bovenop aluminium doosletters waarmee de tekst zowel overdag als in het donker een karakteristieke uitstraling heeft.

 

 

Of de tekst “Is it fast enough so we can fly away” uit het nummer “Fast Car” van Tracy Chapman. Een tekst die we, na de nodige voorbereiding, supersnel en in het grootste geheim ophingen voor Laurine, die haar, bijna jarige man wilde verrassen met een mooie zin uit zijn lievelingslied in neon aan de muur. Dat onze monteur thuis wat uit te leggen had toen hij het appje “Hij is weg, je kunt nú komen” ontving namen we, allen smakelijk lachend, natuurlijk voor lief.

 

 

We denken ook nog erg graag terug aan de geweldige samenwerking met de Italiaanse kunstenaar Federico D’Orazio waarbij we zijn ontwerpen vertaalden naar neonsigns. Hij gaf na afloop een fantastisch mooi compliment: “Ik hoefde geen compromis te maken”. Voor kunstenaars natuurlijk best een harde eis. En dat is precies wat 3TAC ontzettend belangrijk vindt en waar wij altijd naar zullen streven. Compromisloos jouw idee en jouw visie één op één vertalen naar een tastbaar sign. Hoe dan ook.

 

 

Een ander ontzettend gaaf en indrukwekkend project was wat we voor Lân fan Taal uitvoeren toen de stad Leeuwarden in Friesland in 2018 als culturele hoofdstad van Europa werd uitgeroepen. Lân fan Taal was een festival dat een jaar duurde en waarin taal het uitgangspunt was. Specifieker: alle talen zijn gelijk en taal is grenzeloos. De Britse kunstenaar en schrijver Tim Etchells ontwierp een ruimte vullend kunstwerk dat uit maar liefst 88 woorden bestaat in vier verschillende talen: Nederlands, Engels, Duits en Fries. Elk woord refereert aan de verschillende manieren waarop de menselijke stem, en taal, gebruikt en ingezet kan worden. Woorden zoals fluisteren, horen, spreek en zingen prijken in vier verschillende kleuren op een enorm lange wand. Een overweldigend geheel!

 

 

 

Het moge duidelijk zijn: wij raken er niet over uitgesproken. Sterker nog: ons enthousiasme en passie voor neon is met de jaren eigenlijk alleen nog maar groter geworden. Misschien omdat we zo graag mooie dingen maken, omdat service bij ons zo hoog in het vaandel staat en omdat we heel graag buiten de gebaande paden denken. Misschien vanwege onze voorliefde voor maat- en handwerk. Of misschien wel alles bij elkaar want de optelsom maakt het een fantastisch product. Het stempel ‘kunst’ past bij ons en we kunnen ons vinden in de cultstatus die neon tegenwoordig heeft.

 

 

Nog altijd genieten we enorm van het moment waarop we een rondleiding aan onze klanten en bezoekers mogen geven, en de schakelaar omzetten waarmee we een stuk of vijftien neonsigns die hoog boven in de glasblazerij hangen, tegelijkertijd aanzetten. Zonder uitzondering roept iedereen “wauw” en kijkt men de ogen uit. Het effect dat neon al meer dan honderd jaar op mensen heeft is er nog altijd, en misschien wel sterker dan ooit. En als onze glasblazer dan nog even een showtje geeft door het vuur wat extra door de glasblazerij te blazen, is het plaatje helemaal compleet. We kunnen je eindeloos verhalen vertellen, voorbeelden laten zien, uitleg geven en voorzien van gedegen advies.

Je bent van harte welkom om zelf eens een kijkje te komen nemen, en het wauw-effect van échte, met de hand gebogen neon te ervaren!